Dersom klasseoppsettet er identisk med tidligere løp, kan hele oppsettet importeres. Se løpskaruseller.
Ved små løp og treninger er det ikke nødvendig å skille mellom klasser og løyper.
Velg Løp → Klasser og Løyper.
Trykk “Ny klasse”
Klikk i feltet under kolonnen Klasse og skriv navn på klassen.
Klikk i feltet under Postkoder og legg inn postkoder adskilt med mellomrom. Husk å føre opp koden til målbukken på slutten.
Lag klasser punkt 1-3 i forrige avsnitt.
Ikke legg inn postkoder i klassene.
Lag løyper og sett navn ved å trykke Ny klasse. Følg punkt 1-3 i forrige avsnitt.
Klikk høyre musknapp på den nye oppføringen og velg “Sett som løype”.
Alternativt kan man krysse av i tabellen under kolonnen “Løype”.
Løypenavnet spretter nå ett hakk til høyre under kolonnen Løypenavn
Merk at hvis løypenavnet skal endres, må man klikke i kolonnen Klasse, selv om navnet står under “Løypenavn”.
Trykk ok i dialogboksen for å lagre endringene.
Åpne Klasser og løypedialogen igjen med menyvalg Løp → Klasser og løyper.
For å koble Klasse til løype merk en eller flere klasser med musa og trykk høyre musknapp. Trykk valget “Velg løype for denne klassen”
Postkoder settes i løypene.
På en post der en forventer mange løpere samtidig, f.eks. første eller siste post, kan det være greit med flere postbukker. Dersom man ikke har 2 postenheter med samme kode kan man bruke denne funksjonen.
Det kan også være aktuelt å bruke denne funksjonen dersom man har trykket opp en løype på kartet, men ikke finner postenhet med den aktuelle koden.
Dersom man har postvakter som står klar med reservebukker kan disse kjapt settes ut dersom en post har blitt borte eller defekt. Det må da meldes ifra om denne koden unmiddelbart. Dette fordi den maskerte posten må legges inn før løperne leser av brikken.
I brikkesys åpne dialogboksen for maskering av poster, ved å gå på menyvalg Løp → Maskering av poster.
Trykk på knappen “Ny maskert post”.
Under feltet softwarecode tastes koden som er trykket på kartet.
Under feltet hardwarecode tastes koden som sto på bukken før den ble teipet over med den nye koden.
Trykk OK.
Merk at brikkesys må restartes før endringene trer i kraft på nye brikkeavlesninger.
Merk også at funksjonen kun virker på brikkeavlesning og ikke f.eks ved disksjekk av løpere.
Automatisk gaflingsgjennkjenning gjør det mulig å lage gaflinger uten at en vet hvilken løype løperne har løpt før løperen kommer i mål. Systemet plasserer løper i den løypen som ikke gir disk. Hvis alle løypene gir disk plasseres løper i løypen som han mangler færrest poster i.
-
Lag de forskjellige gaflingsvariantene som separate løyper, følg punkt 3-8 i avsnitt ”
Flere klasser deler samme løype”. Bruk gjerne gaflingskoder (ABCD, ABDC, …) osv.. som løypenavn. Legg inn kodene for hvert gaflingsalternativ i feltet postkoder. Kod inn målbukken som alltid.
Åpne dialogboksen for automatisk gaflingsgjenkjenning ved å bruke menyvalg Løp → Automatisk gaflingsgjenkjenning.
Sørg for at tabellen er tom dvs. At det ikke eksisterer noen koblinger mellom løyper og klasser fra før.
Trykk “Ny klasse til løype relasjon”. Dersom man har 4 gaflingsvarianter. Trykk 4 ganger på “Ny klasse til løype relasjon”.
Velg alle 4 oppføringene, trykk høyre museknapp og trykk “Velg klasse”. Velg den aktuelle klassen og trykk ok.
Velg en oppføring av gangen og trykk “Velg løype”. Velg hver løype (gaflingsvariant) klassen skal ha etter tur.
Sørg for at klassen nå har en linje for hver lovlige løype (gaflingsvariant).
Dermed har man fortalt systemet hvilke gaflingsvarianter som er lovlig for klassen.
Gjenta punkt 5-8 for hver klasse som skal ha automatisk gaflingsgjenkjenning.
Trykk OK for å lagre.
Som kontroll Åpne Løp → “Klasser og løyper”.
Bak klassen vises gaflingsvariantene som løypenavn “Auto (ABCD, BACD, …)” osv. Sjekk at det stemmer for alle klasser.
Gjelder fom. Versjon 1.24.4624